رابطه ی خرید با روانشناسی رنگها
چطور می توان فهمید که کدام رنگ در خرید و فروش تاثیر داد؟ آیا رنگ ها در تبلیغات تاثیر گذارند؟ اهمیت رنگها در بازاریابی و تبلیغات واضح است اما چالش اصلی مربوط به روانشناسی رنگ هایی است که به شما کمک کند با خریداران صحبت کنید. ممکن است اصول اولیه روانشناسی رنگ مانند قرمز=شور و شوق و سفید=پاکیزگی را بدانید، اما این آگاهی تنها آغاز راه پیچیدهای است که تأثیر رنگ بر نحوه تفکر و احساس خریدار نسبت به یک محصول را نشان میدهد. میتوان صحبت را با یک مثال ادامه داد:
برای مثال محققان ارتباطاتی بین رنگهای خاصی مانند قرمز، آبی سلطنتی، مشکی و نارنجی را با رفتارها شناسایی کردهاند که به سادگی بر انگیزه خریداران تأثیر میگذارد. انتخاب رنگ کسانی که به دنبال شکار مشتریان هستند، کله غازی و آبی سیر است. برخی از رنگهای کمرنگ مانند صورتی، آبی آسمانی و سایر رنگهای روشن احساسات زیادی را برمیانگیزد و احساس ارتباط با خریداران لباسهای سنتی را به فرد منتقل میکند. به همین ترتیب میتوان گفت که مطابق روانشناسی رنگ ، قهوهای انتخاب خوبی برای بستهبندی نیست زیرا این حس را منتقل میکند که به سبزیجات و میوههای پوسیده و ترشیده فکر کنیم.
هر رنگ برای کار خاصی مناسب است
روانشناسی رنگ ها تنها به معنای برانگیختن احساسات نیست. این روانشناسی راجع به استفاده از رنگها برای محصولات و برندها با هدف برآورده کردن انتظارات مصرفکنندههاست. تمام رنگهایی که برای یک محصول خاص یا نوعی از خدمات غیر مناسب هستند مانند لوگوی زرد روشن و نارنجی برای بانک یا قهوهای یا طوسی برای محصولات بهداشتی زنانه را تصور کنید. این رنگها از نظر ما انتخاب اشتباهی هستند زیرا مطابق انتظاراتمان نیستند.
انتظارات ما از رنگها تا حدی زیادی ریشه بیولوژیکی دارد. قرمز، رنگ محبوبی برای برندهای مواد غذایی است زیرا میوههای قرمز روشن رسیده و آماده خوردن هستند و گوشت تازه برش خورده نیز به این رنگ است. طبیعت به ما آموخته است که معنای برخی از رنگهای خاص چیست و بهترین روش انتخاب رنگ در طراحی، توجه به طبیعت است. افراد تصمیمهای خرید خود را بر اساس آنچه از دیدن رنگها حس میکنند، نهایی میسازند.
تأثیر روانشناسی رنگ ها بر درک ما از دنیا همیشه واضح و حتی همیشه عقلانی نیست. ارتباط ما با رنگها حتی میتواند تأثیر زیادی از پیشزمینه فرهنگی، پیشینه فردی و علایق شخصی ما بگیرد. اما میتوانیم بر اساس علم روانشناسی رنگها تعمیم کلی دهیم. این تعمیم را با تحقیق مخاطبان ترکیب کنید تا بینش عمیقتری نسبت به ترجیحات یک مصرفکنندهی خاص به دست آورید.
تأثیر روانشناسی رنگ ها بر بازاریابی و تبلیغات چیست؟
رنگها بر خریداران تأثیر میگذارند و هر رنگ فهرستی خاصی از ویژگیها را دارد که میتوانید از آن برای انواع بازاریابی مثل بازاریابی محتوا، چیدن استراتژی محتوا و تبلیغ محصولات خود بهره بگیرید. در این بخش روانشناسی رنگ ها را مورد به مورد بررسی میکنیم تا بهترین گزینه با توجه به شرایط خود و اهداف بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنید.
آبی
معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته میشود ولی این تمام چیزی نیست که راجع به آبی احساس شود. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ آبی عبارتند از:
آبی رنگ محبوبی برای بانکهاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است. استودیوی یوگا از رنگ آبی در تابلوهای خود استفاده میکند تا حس آسایش را به بازدیدکنندگان منتقل کند. یک برند حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی از آبی برای بیان اعتماد خریداران به برند برای حفاظت از آنها بهره میگیرد.
سبز
سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفهای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهشدهندهی فشار خون و ضربان قلب شناخته شده است.. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ سبز عبارتند از:
سبز به بسیاری از مردم علامت بازیافت را یادآوری میکند که آن را بهترین انتخاب برای برندهایی میکند که قصد دارند خود را دوستدار محیط زیست یا ارگانیک معرفی کنند. این رنگ انتخاب خوبی برای چشمههای آب گرم و مرکزهای درمانی است زیرا بر تسکین و تجدید روحیه مشتریان تاکید دارد.
بنفش
بنفش، رنگ افسانهای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ بنفش عبارتند از:
این معانی بر اساس تجارت شما میتوانند تغییر کنند.
یک موسسه برنامهریزی مالی را در نظر بگیرید که به طور ویژه در ارتباط با آسیب دیدگان جنگی و خانوادههایشان است تا شرایطی اقتصادی آنها را مدیریت کند. بروشور بنفش ثروت و تجمل را همراه با قلب بنفش به ذهن خوانندگان میآورد.
قرمز
قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و گرم است که معمولاً معانی زیر را تداعی میکند:
یک سرویس دوستیابی که قرار با افراد ناشناخته را تنظیم میکند میتواند از رنگ قرمز در صفحه وبگاه خود استفاده کند تا بر خدمات جذاب، وسوسه انگیز و مختص افراد جسور تاکید کند. مشخص شده است که قرمز سوخت و ساز و فشار خون بینندگان را افزایش میدهد که انتخاب مناسبی برای رستوراندارها به نظر میرسد زیرا اشتهای مشتریان را افزایش میدهد.
نارنجی
نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی میکند عبارتند از:
نارنجی رنگی است که میتوانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آنها را پر جنب و جوش و پرانرژی میکند. این رنگ انتخاب فوقالعادهای برای برندهای زیبایی است نشانگر مفید بودن محصولات برند برای همه افراد است.
زرد
مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوشبینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد. برخی از معانی تداعیگر این رنگ عبارتند از:
توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگها نیست و حسی مشابه آنها را منتقل نمیکند.
خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبه منفی دارند. اما گاهی اوقات این تداعی معنی دقیقاً همان چیزی است که برندهایی مانند ابزارهای قدرت میخواهند تا اعلام کنند که «با احتیاط حمل شود».
صورتی
صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی بیشتر به دختران تعلق دارد و تنها در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد اما برخی از معانی رنگ صورتی در دنیای تبلیغات و بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد. صورتی میتواند نشانگر موارد زیر باشد:
صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشیهاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینیهایی است که میفروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانهای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده میکنند تا نشان دهند که زنان میتوانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.
طوسی
طوسی نشانگر حرفهای بودن و فعالیت است. ممکن است احساس خسته کننده بودن را نسبت به طوسی داشته باشید که در بسیاری از موارد اینگونه است. اما طوسی نمیتواند نشانگر خسته کننده بودن باشد. با استراتژی مناسب بازاریابی طوسی میتواند نشان گر معانی زیر باشد:
تمامی این موارد عواملی هستند که یک سرویس حقوقی میخواهد بر آنها تاکید کند. طوسی میتواند دوری برند شما از دودویی بودن را نشان دهد. به این معنا که قابل استفاده برای سایتهایی مانند فروش لباسهای کودکانه است که خود را از دریای صورتی و آبی جدا کرده است.
سیاه
سیاه از نظر فنی به معنای نبود رنگ است اما به معنای قدرت نیز هست. در اینجا برخی از تداعی معانی مشکی آورده شده است:
مشکی تقریباً سرد و مدرن است اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید ظاهر زشتی خواهد داشت. این رنگ برای برخی از برندها مانند سمپاشها، شمعها و سایر محصولات خوشبو کننده به شدت نامناسب است. مشکی به معنای قدرت است که انتخاب خوبی برای باشگاههایی است که اعضای خود را به چالش میکشند.
سفید
سفید یک رنگ خالی است. تازه، جدید و نعنایی است که معانی زیر را تداعی میکند:
سفید رنگ دیری است که معنی «منفی» را میتواند به مثبت تبدیل کند. از آنجا که سفید سردترین رنگ است برف و قطب شمال را برای ما یادآور میشود. سفید رنگ مناسبی برای بستنی فروشیهاست که بر رهایی از گرمای روز تاکید دارد.
قهوهای
قهوهای رنگی است که میتوانید به آن اعتماد کنید. قهوهای پشتیبان شماست و با گذشت سالها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول میدهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوهای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:
قهوهای احساس کثیف بودن دارد که آن را به انتخاب نامناسبی برای هتلها تبدیل میکند. اما برای یک مغازه عرضه کننده وسایل باغبانی یا مارک مالچ چطور؟!
بنابراین لازم است بدانیم که چه رنگی را چطور در تبلیغات خود استفاده کنیم.
0 نظر