ایمیل

test@test.com

شماره تماس

09133333333

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

چهارشنبه, 08 تیر 1401
258
تبلیغات تلویزیونی چیست؟ تبلیغات تلویزیونی چیست؟

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

در زمان فعلی بسیاری از کسب و کارها به این باور رسیده اند که تبلیغات می تواند نقش اساسی در برندینگ و فروش خدمات و محصولاتشان بگذارد. این تبلیغات در قالب های متنوعی چون تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات تلویزیونی و ... ارائه می شود.

یکی از اثر بخش ترین و هدفمندترین نوع تبلیغات، تبلیغات تلویزیونی است. بدون شک تبلیغات در صدا و سیما یا ماهواره هزینه بالایی دربر دارد؛ اما با تبلیغات در رسانه می توانید جامعه هدف خود را گسترده تر کرده و نقش به سزایی در معرفی برندتان داشته باشید.

 

تلویزیون در بین شرکت‌های تبلیغاتی عنوان «پادشاه تبلیغات» را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز مشخص است. مردم روزانه چندین ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند و به هیچ رسانه دیگری چنین توجهی ندارند. بنابراین پیام تبلیغاتی به راحتی به مخاطبان منتقل می‌شود.

تلویزیون ترکیبی از تصویر، رنگ و حرکت است و تاثیر زیادی بر بیننده می‌گذارد. کودکان و نوجوانان زیادی را می‌بینیم که جملات تبلیغات تلویزیونی را تکرار می‌کنند و همین موضوع قدرت بی‌نظیر این رسانه را نشان می‌دهد. البته تلویزیون از جهتی دیگر نیز «پادشاه تبلیغات» است و آن هم هزینه‌های بسیار گران تبلیغات در آن می‌باشد.

گرچه امروزه استفاده از تبلیغات اینستاگرامی و تبلیغات آنلاین  رو به گسترش است، ولی با وجود میلیاردها بیننده‌ی وفادار در سراسر جهان، بسیاری از متخصصان، تبلیغات تلویزیونی را بهترین گزینه برای تبلیغات هدفمند در نظر می‌گیرند. یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ یا ۶۰ ثانیه‌ای در هنگام پخش رویدادی مانند بازی‌های المپیک، می‌تواند توجه میلیاردها مشتری بالقوه را به خود جلب کند.

 تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات هزینه‌ی تولید و پخش بیشتری دارد، اما این قابلیت را نیز دارد که به‌طور هم‌زمان با مجموعه‌ی بیشتری از بیننده‌ها ارتباط برقرار کند.

بیشتر تبلیغات تلویزیونی ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشند. این زمان برای انتقال اطلاعات کافی به مشتری یا ایجاد یک تفکر خاص درباره‌ی یک محصول یا خدمات، مناسب است و آن‌قدر طولانی نیست که بیننده را خسته کند.

تبلیغات تلویزیونی در زمان‌های استراتژیک مثلا قبل از شروع برنامه‌‌ها یا در بین برنامه‌های اصلی پخش می‌شوند. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک که نمی‌خواهند (یا نمی‌توانند) هزینه‌ی زیادی برای تبلیغات بپردازند، معمولا تبلیغات‌شان در ساعات آخر شب یا بعدازظهر (زمان‌های کم بیننده) پخش می‌شود. هزینه‌ی تبلیغات تلویزیونی به‌ازای هر یک ثانیه می‌تواند از چند هزار تومان برای شبکه‌های استانی و برنامه‌های کم‌بیننده تا چند میلیون تومان برای برنامه‌های پُربیننده (مثلا فینال جام‌جهانی) متغیر باشد.

 

در تبلیغات تلویزیونی جذابیت بصری به‌اندازه‌ی جذابیت صوتی اهمیت دارد. به‌جای اینکه بازیگری استخدام کنید که بر روی یک موسیقی پس‌زمینه‌ متن تبلیغات را از رو بخواند، می‌توانید از تصویر بازیگرانی استفاده کنید که باعث جذابیت بیشتر تبلیغ می‌شوند. برای مثال، تصویر یک خانواده ی شاد و صمیمی که دور میز شام جمع شده‌اند، می‌تواند جذابیت تبلیغ یک غذای بسته‌بندی‌شده را افزایش بدهد. همچنین استفاده از بازیگران خوش‌چهره می‌تواند برای تبلیغ یک عطر، ایده‌ی خوبی باشد.

از آنجا که بیننده‌های تلویزیونی به‌راحتی می‌توانند تبلیغاتی را که با هزینه‌ی کم و به‌صورت غیرحرفه‌ای تولید شده‌اند تشخیص بدهند، بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگران حرفه‌ای را برای تولید تبلیغات‌شان به خدمت می‌گیرند تا چیزی که درنهایت پخش می‌شود، برای مدتی طولانی در ذهن بیننده باقی بماند.

 

 

چرا تبلیغات تلویزیونی؟

تبلیغات تلویزیونی جزو تبلیغات بالاخطی رده‌بندی می‌شوند که به واسطه ارتباط بصری که با مخاطب برقرار می‎‌کنند، نرخ تاثیرگذاری بالایی را به خود اختصاص داده است. البته بحث هزینه‌های جاری برای رزرو تبلیغات تلویزیونی یک طرف و موضوع ساخت حرفه‎‌ای تبلیغات یک طرف دیگر است.
مخاطبان این روزها در تشخیص یک تبلیغ حرفه‌ای یا آماتور استاد شده‌اند که این موضوع تاثیر مستقیمی در تاثیرپذیری آن‌ها دارد. هرچند هزینه نهایی یک تبلیغ تلویزیونی با توجه به معیارهای خاصی از جمله زمان پخش تبلیغ، شبکه مورد نظر برای تبلیغ، پخش در زمان‌های استراتژیک و تغییر پیدا می‌کند؛ اما کیفیت ساخت و طراحی همیشه زیر ذره‎‌بین بیننده قرار می‌گیرد.
از آنجا که مخاطبان تلویزیون منحصر به قشر خاصی نیست، تبلیغ در این رسانه می‌تواند موتور محرک هر نوع کسب و کاری با هر متقاضی به حساب بیاید. همین گستردگی سخاوتمندانه، تلویزیون را به یک پایگاه سودمند برای تبلیغ تبدیل کرده است.

 

 

نمونه تبلیغات تلویزیونی موفق در ایران

یکی از عوامل مهم درباره تبلیغات تلویزیونی این است که ببینیم کدام یک از تبلیغات گیرایی بهتر و بیشتری برای مخاطب خود را دارا است و در اینجا به چند نوع تبلیغ موفق اشاره می کنیم.

  • تبلیغات تلویزیونی مای بیبی

فکر می کنم در چند سال اخیر تبلیغات MY BABY نه تنها دل مادر پدرهای جوان برده بلکه حتی چندین مورد شنیدم که از بس تبلیغات Premium My Baby رو دیدن آخر سر تصمیم گرفتن بچه دار شن. مای بی بی تبلیغات بسیار دوست داشتنی رو ارائه کرد که حتی شعرها و بازیهای بچه های دوست داشتنی تیزرها رو از کودک تا پدر و مادر تقلید می کردند.

تیزر های مای بی بی به ما نشان داد که تیزرهای محصولات نوزاد و کودک باید درست مثل اونها سراسر دوست داشتنی و پر از عشق باشه به عبارت ساده تر کاری کنه که هربار که دیده میشه، کوچیک و بزرگ براش غش و ضعف بروند.

 

  • تبلیغات تلویزیونی عالیس

همانطور که خودتان می دانید عالیس در تبلیغاتش از جنبه طنز و خنده دار استفاده کرده است .این عمل در تبلیغات یعنی پا روی دم شیر گذاشتن .دقیقا مانند این می باشد که روی لبه ی چاقو دارید راه می روید .درست هست که استفاده از این روش خیلی خوب و جذاب به نظر می رسد اما در عین حال خیلی هم خطرناک می باشد و دقیقاعالیس با اینکار پا روی دم تبلیغات گذاشت .

لیموشو بدم هلوشو بدم ” این جمله به صورت لطیفه در سر تا سر اینستاگرام و تلگرام پیچید و همین باعث پیچیدن اسم عالیس  شد .

اگر می خواهید مثل تبلیغات عالیس زبان زد باشید می توانید از این روش هم استفاده کنید .اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر از این شیوه بخواهید در تبلیغات خود استفاده کنید ،با کوچک ترین اشتباه ضربه بسیار سنگینی به برند و به اعتبار شما زده خواهد شد. چون مخاطب با تبلیغ شما، ارتباط برقرار نکرده است و به نوعی تبلیغ شما برایش مضحک آمده ؛به همین دلیل اصلا نباید انتظار بازخورد خوب و مناسب داشته باشید.

 

  • تبلیغات تلویزیونی بیژن

برنامه استراتژیک برند بیژن پس از تغییر در سهامداران سازمان (مهندس کیوان پورداد) در سال ۱۳۹۰ با تحولاتی روبه‌رو شد. در استراتژی جدید سازمان، فروش و تولید محصولات غذایی از سطح رستوران، فست فود و... به فروش در سوپر‌مارکت‌ها آورده شد. در این مسیر شرکت بیژن با انجام برنامه جامع تحقیقات بازار و همچنین واحد تحقیق و توسعه به موازات برنامه مذکور، در رستوران‌ها به تکمیل پروژه ورود بیژن به سوپر‌مارکت‌ها اقدام کرد؛ مسیری که با حساسیت‌های فراوان از نگاه کیفیت و طعم واقعی سس روبه‌رو بود که با انجام کامل آزمایشات و تست‌ها و همچنین شناخت بازار این برند انجام شده ‌است.

 

  • تبلیغات تلویزیونی گلرنگ

تبلیغاتی هستند که پس از سال ها هنوز در ذهن مخاطبان جایگاه خود را حفظ کرده اند، شامپو گلرنگ با استفاده از موسیقی خاص، کاراکترهای دوست داشتنی و نکته سنجی تولیدکنندگان توانسته  پیام اصلی را بصورت تاثیرگذار و ماندگار منتقل نماید. بسیاری از اوقات استفاده از تصاویر شوکه کننده، خاطره انگیز، اشخاص مشهور، رویدادهای تاریخی و گرینه های مناسبی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب هستند.

 

 

0 نظر

بازخورد

در حال ارسال...
با موفقیت ارسال شد