ایمیل

test@test.com

شماره تماس

09133333333

گونه های تبلیغات تلویزیونی

جمعه, 10 تیر 1401
99
گونه های تبلیغات تلویزیونی

گونه های مختلف تبلیغات تلویزیونی:

با توجه به این که امروزه تبلیغات فراوانی در حیطه های مختلف انجام می شود ، مشاهده می شود که این تبلیغات در دسته های مختلف جای می گیرد.

تبلیغات تلویزیونی که امروزه از شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران پخش می شوند در چندین دسته جای می گیرند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. امور فرهنگی
  2. مواد خوراکی و بهداشتی
  3. محصولات صنعتی
  4. خدمات
  5. و

امور فرهنگی

تبلیغات تلویزیونی این دسته عموما به تبلیغات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اختصاص دارد. تبلیغات مرتبط با موارد زیر به طور کلی در دسته امور فرهنگی قرار می گیرند:

  1. تبلیغات آموزشگاه ها
  2. تبلیغات انتشاراتی ها
  3. تبلیغات نمایشگاه و جشنواره ها
  4. تبلیغات آرم آگهی ها
  5. و

مواد خوراکی و بهداشتی

تبلیغات تلویزیونی مرتبط با این دسته به طور کلی به بخش مواد غذایی و مواد بهداشتی اختصاص دارد. و انواع آن عبارتند از:

  1. مواد غذایی
  2. مواد خوراکی (تنقلات)
  3. مواد نوشیدنی
  4. مواد بهداشتی
  5. مواد شوینده
  6. و

محصولات صنعتی

محصولات مرتبط با صنعت در دسته تبلیغات تلویزیونی صنعتی قرار می گیرند و انواع آن در دسته های زیر قرار می گیرند:

  1. خودرو
  2. تولیدات صنعتی
  3. لوازم یدکی
  4. مبلمان
  5. فرش و موکت
  6. لوازم خانگی
  7. و

خدمات

برخی از تبلیغات تلویزیونی مربوط به محصولات نمی باشد و در دسته خدمات و انواع آن قرار می گیرند. مهمترین این خدمات در دسته های زیر جای می گیرند:

  1. اپراتور موبایل و اینترنت
  2. بانک ها و
  3. مراکز تفریحی مانند رستوران ها
  4. و

 

در ادامه ی مطالب ، انواع تبلیغات را با توجه به نوع آن مطرح می کنیم:

تیزر:

تیزر، آگهی و یا واضح تر بگوییم کلیپ تبلیغاتی معمولا در زمان کوتاهی کلیه مزایای محصول و یا خدمتی را بیان می نماید. البته پخش تیزر در صدا و سیما زمان مشخص دارد، بنا بر قانون پخش در شبکه های سیما حداقل ۱۵ ثانیه و در رادیو حداقل ۱۰ ثانیه می باشد.

برنامه های مشارکتی:

برنامه های مشارکتی به برنامه هایی اطلاق می شود که شرکت، کارخانه و بطور کلی مجموعه ای حامی مالی برنامه ای می شود و در آن برنامه رادیو یا تلویزیونی ضمن پخش برنامه خود، در مورد کالا و یا خدمت آن حامی مطالبی بیان می شود.

حک آرم:

در زمان پخش برنامه های سیما لوگو و یا علامت شرکتی در گوشه کادر تلویزیون معمولا سمت راست و بالا دیده می شو  و به این حک آرم گفته می شود. مدت زمان حک آرم در ایران و در شبکه سیمای جمهوری اسلامی ۱۵ ثانیه می باشد و فاصله زمانی بین دو پخش برای حک آرم ۵ دقیقه است.

نشان آگهی:

شیوه ای از تبلیغات تلویزیونی است که ابتدا و انتهای باکس تبلیغاتی را شامل می شود. حتما تاکنون نشان آغاز آگهی های بازرگانی کشورمان دیده اید که به رنگ طلایی است و با موسیقی خاصی به گرد محور خود می چرخد و به گوشه تصویر می رود. آرم آگهی به صورت نمایش تصاویر ایستا و یا بعضا متحرک تبلیغاتی از نام و نشان تجاری سازمان ها و یا محصولات آنها بوده که در شروع باکس تبلیغاتی و به هنگام نمایش لوگوی آگهی های بازرگانی در زمینه این لوگو قرار دارد و به صورت بدون گفتار در قالب بسته های روزانه در مدت زمان شش ثانیه ارائه می گردد.

آگهی دعوت تماشا:

آگهی دعوت به تماشا و یا تقدیم برنامه، به آخرین آگهی بازرگانی که در یک باکس تبلیغات تلویزیونی با هدف دعوت به تماشای برنامه بعدی پخش می شود گفته می شود. این شیوه تبلیغات گاه بصورت مستقل پخش و خارج از باکس تبلیغاتی قرار می گیرد. در دهه اخیر شرکتهای معروفی همانند همراه اول، ایرانسل و سایپا این شیوه را برای تبلیغات خود انتخاب نموده اند که بخوبی برند خود را در اذهان عمومی به نمایش در آورده اند.   

زیر نویس:

متونی که در زمان پخش برنامه های سیما در قسمت پائین صفحه با عنوان جملات تبلیغاتی مشاهده می شود زیرنویس نامیده میشود. حداکثر مدت پخش زیرنویس در کشورمان ایران ۱۵ ثانیه است.

رپرتاژ آگهی: (گزارش آگهی)

در رپرتاژ آگهی و یا گزارش آگهی توضیحات جامعی در مورد کسب و کار آگهی دهنده که شامل فلسفه و تاریخ شکل گیری، معرفی فرآیند تولید و موسسان، معرفی کامل محصولات و خدمات، شبکه های توزیع و فروش و هر آنچه که اطلاعات آن مرکز می باشد را در قالب رپرتاژ آگهی در معرض دید تماشاگران قرار داده می شود. مدت زمان این رپرتاژ آگهی حداقل ۱۲۰ ثانیه می باشد.

 

همچنین می توان تبلیغات تلویزیونی را این گونه تقسیم بندی کرد:

1- نمایش طرز کار محصول: در این روش که وسیله ای بسیار مؤثر است، روش کار کالا یا خدمات ارائه می شود. اگر یک مخلوط کن غذا را تبلیغ می کنید، طرز کار دستگاه، که به سرعت به خرد کردن، مخلوط کردن و حلقه کردن مواد غذایی مشغول است، نشان داده می شود. این روش برای مقایسه دو کالای مشابه، مؤثر واقع می شود. در سمت چپ صفحه تلویزیون شما واکس های اتومبیل بی خاصیت و در سمت راست محصول خود را که به آسانی نفوذ کرده، اتومبیل را براق می سازد و قطرات آب را دفع می کند معرفی می کنید.

2- گواه: دلایلی که به اعتبار ادعای تبلیغ کننده می افزایند. مردم گفته های یک مصرف کننده و شخص ثالث را بیش از تولیدکننده قبول می کنند. بهترین گواه ها مصرف کننده هایی هستند که به تمجید و اظهار رضایت از کالا می پردازند. مردم واقعی بیش از بازیگرها یا مصاحبه کننده های کاذب موردپذیرش افراد هستند. برای به دست آوردن گواه واقعی از مصرف کننده واقعی، تولیدکننده ها از دوربین مخفی جهت دریافت عکس العمل واقعی افراد استفاده می کنند. بسیاری از تبلیغ کننده ها از افراد مشهور تقاضای تأیید کالای خود را می کنند و استدلال آنها بر این اصل است که کلمه به کلمه اظهارات مشاهیر، موردپذیرش مردم عادی است.

3- معرفی کالا مقابل دوربین: در این نوع تبلیغات، بازیگری مقابل دوربین می ایستد و در مورد کالا و مزایای آن به طور صریح و مستقیم به صحبت می پردازد. این روش زمانی بسیار مؤثر است که شما اطلاعات مهم و برجسته ای را ارائه دهید که نیازی به فیلم و نمایش نداشته باشد. کمپانی تلفن های ام. سی. ای از برت لاک نستر (هنرپیشه) خواست که مقابل دوربین تلویزیونی بایستد و یک پیام بسیار مهم را ارسال کند که «پوشش تلفن های راه دور ام.سی.  ای همان قدر است که پوشش تلفن های راه دور ا. تی. و  اند. اتی، اما ام. سی.  ای ۳۰درصد ارزان تر است.»

4- برشی از زندگی: این روش، فرم مینیاتوری نمایشی است که در مورد یک یا دو انسان و داستانی مربوط به کالا اتفاق می افتد. در یک تبلیغ خمیردندان پسر کوچکی که پیژامه به تن دارد، با چشمان اشک آلود ظاهر می شود و غمگین است زیرا مادرش او را به علت کوتاهی در مسواک زدن سرزنش کرده است. پدر به او توضیح می دهد که مادر نگران دندان های اوست؛ مسواک زدن، دندان های او را چون مروارید سفید می کند و با کرم خوردگی دندان مبارزه خواهد کرد. پسرک از اینکه مادر او را دوست دارد لبخند به لب می آورد.

5- تبلیغات سبک زندگی: این روش روی مصرف کننده و چگونگی نفوذ کالا در زندگی او تمرکز می کند. نوشابه سازی میلر هر سری از تبلیغات خود را روی زندگی کارگران صنایع مختلف متمرکز می کند. این آگهی ها نمایش جشن کارگران با نوشابه میلر، پس از یک روز کاری طولانی است. این آگهی روی بهای نوشابه، چگونگی تهیه مواد اولیه یا مزه آن تأکید نمی کند. نمونه دیگری از این روش، تبلیغ برای نوعی خردل است. این آگهی نشان می دهد که این محصول در یخچال عقب لیموزین همه ثروتمندان مشاهده می شود، پس به طبقه مرفه تعلق دارد.

6- کارتون: این روش در فروش کالا برای کودکان مؤثر است، اما برای فروش کالا به بزرگسالان با عدم موفقیت روبه رو شده است.

7- تبلیغ موزیکال: تبلیغاتی که شعار آنها همراه با موسیقی به نمایش درمی آید، ازجمله همبرگرهای مک دونالد یا شرکت پپسی کولا یا کوکاکولای بدون شکر. بهترین نوع این تبلیغات آنهایی هستند که شعار کمپانی را با آهنگ جالب و فراموش نشدنی در ذهن افراد جایگزین می سازند و شنونده آن را برای خود زمزمه می کند.

8- فیلم های تبلیغاتی با معرفی یک قهرمان: برخی تبلیغ کنندگان، تهیه آگهی را با فیلم سازی اشتباه می گیرند. آنها به تهیه فیلم های سینمایی مینیاتور می پردازند که با صحنه ها و درخشش رنگ های گوناگون، بسیاری از فیلم ها و نمایش های تلویزیونی را تحت اشعار قرار می دهند. هنوز موردی دیده نشده است که تأثیر این گونه تبلیغات را در میزان فروش تأیید کند.

9- شوخ طبعی: استفاده از تبلیغات مضحک و خنده آور مد روز است. ما می دانیم که مردم به آگهی های خنده آور علاقه مند هستند، اما سوال اینجاست که قدرت فروش این نوع تبلیغات، چه میزان است. تعداد نادری از نویسندگان قادر به نگارش تبلیغات خنده آور هستند. زمانی که چنین تبلیغی با شکست مواجه می شود، تبلیغ محصول فاجعه آمیز خواهد بود، مگر آنکه 99.9درصد از کیفیت آگهی خود اطمینان داشته باشید.

10- شخصیت داستانی مستمر: استفاده از شخصیت داستانی مستمر -که در زنجیره یک تبلیغ ظاهر می شود- در شناسایی یک کالا نقش بسیار مؤثری دارد. شخصیت های داستانی موفق در ابعاد بسیار وسیعی شناخته شده و مشهور هستند. این نوع تبلیغ نیز می تواند مؤثر قرار گیرد، اگرچه آمار نشان داده است که تأثیر این روش در آگهی های چاپی بیش از آگهی های تلویزیونی بوده است.

11- احساس و عاطفه: آگهی هایی که از مسائلی احساسی برای ربودن قلب شما استفاده می کنند (و کیف پول شما)، می توانند مؤثر و به یادماندنی باشند. اگر قادر به انجام این عمل هستید، امتیاز زیادی را برای خود در نظر بگیرید زیرا بسیاری از نویسندگان به علت عدم توانایی در انجام این عمل به قالب های ساده اکتفا می کنند.

0 نظر

بازخورد

در حال ارسال...
با موفقیت ارسال شد